tunnelplan aToen tijdens de informatieavond op 13 november de emoties herhaaldelijk flink opliepen bleek al dat de plannen van Prorail en gemeente het nodige losmaken bij de buurtbewoners. In alle vier de wijken rondom de spoorwegovergang Paterswoldseweg zullen de gevolgen van de voorgenomen ondertunneling merkbaar zijn, ook in de Badstratenbuurt. Dat was aanleiding voor een aantal bewoners van het Badhuisplein en de Kleine Badstraat om de koppen bij elkaar te steken. Niet omdat ze per se tegen een tunnel zijn, maar omdat ze menen dat de huidige plannen te weinig rekening houden met de wijken rondom de tunnel. 

"Er is onvoldoende oog voor verkeersveiligheid en leefbaarheid", licht Willem Bijleveld, één van de initiatiefnemers, toe. Hij wijst op de sloop van woonhuizen aan de Paterswoldseweg en de aanleg van een weg over het Badhuisplein, vlak langs het historische badhuis en de kinderspeelplaats. Ook noemt hij de toenemende verkeersdruk in de Kleine Badstraat. "Het idee van Prorail dat de Kleine Badstraat geschikt is voor tweerichtingsverkeer én de bevoorrading van de Coop klopt eenvoudig niet", zegt hij. "Er zal dus een aanvullende route moeten komen, bijvoorbeeld door de Westerbadstraat, en dan heb je het ook over vrachtverkeer. Dat kan natuurlijk helemaal niet. Geen enkele straat in de buurt is geschikt voor vrachtverkeer, of het nu in één of in twee richtingen gaat. Tijdens de informatiebijeenkomst bleken de plannen veel te veel van dit soort onduidelijkheden te bevatten." Mede-initiatiefnemer Annemarij van der Ploeg vult aan dat het geschikt maken van de Kleine Badstraat voor tweerichtingsverkeer in ieder geval ten koste zou gaan van trottoirs en parkeerplaatsen. "En dat vermindert de bereikbaarheid van de woningen boven de Coop. Dat is vooral vervelend voor de doorgaans oudere bewoners van die appartementen. Een aantal van hen is slecht ter been".

Een bijeenkomst georganiseerd door het buurtinitiatief op 12 december werd bezocht door zo'n 20 buurtbewoners die het al gauw eens werden. Een tunnel kan, maar alleen als leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid van de buurt niet worden aangetast. En dat is nu net wat volgens de bewoners wél dreigt te gebeuren. Na afloop van de bijeenkomst verstuurden de initiatiefnemers een brief aan de gemeenteraadsfracties en de raadscommissie Ruimte en Wonen. Een verklaring achter de brief te staan werd ondertekend door 45 buurtbewoners. Vier fracties hebben inmiddels met belangstelling gereageerd en drie daarvan gaven aan graag binnenkort ter plaatse te willen kijken. Initiatiefnemer Helen Tubben is enthousiast en rekent op goede gesprekken. "Er zijn genoeg alternatieven die minder ingrijpend zijn voor de buurten en die de leefbaarheid en verkeersveiligheid wél verbeteren. Dat is gunstig voor de buurt, maar ook voor bijvoorbeeld de vele scholieren en werknemers van Niemeijer die dagelijks de Paterswoldseweg moeten oversteken". 

Waarom nemen de initiatiefnemers geen plaats in de klankbordgroep waarvoor ze zijn uitgenodigd door Prorail en gemeente? Annemarij van der Ploeg geeft aan dat de initiatiefnemers dat wel zullen doen. "Maar ik ben bang dat we alleen kunnen kiezen tussen de twee gepresenteerde plannen met nagenoeg dezelfde onacceptabele gevolgen voor de buurten, terwijl wij juist willen praten over alternatieven". Ook kan ze zich niet voorstellen dat de grootte van de klankbordgroep, voor zover nu bekend 37 deelnemers, enige besluitvaardigheid mogelijk maakt. "Dat zal Prorail een vrijbrief geven om gewoon zijn gang te gaan". De klankbordgroep kan misschien nog wel de gelegenheid bieden om vragen te stellen, hoopt ze. "De door ProRail benoemde 'zorgvuldig afgewogen set van criteria' op basis waarvan de twee varianten tot stand zijn gekomen zijn voor de buurt nog steeds een raadsel. Navraag bij ProRail levert tot nu toe nog geen antwoord op". 

Wordt door dit buurtinitiatief de buurtvereniging niet gepasseerd? Willem Bijleveld denkt van niet. "Binnen de buurt bestaan veel opvattingen en een buurtvereniging zou daarom geen stelling moeten nemen". Geke de Haan, voorzitter van de buurtvereniging Badstratenbuurt beaamt dit. "Wij volgen dit initiatief met belangstelling omdat de huidige plannen grote gevolgen zullen hebben voor de buurt. Maar een standpunt innemen over zo'n complexe kwestie past niet binnen de rol van een buurtvereniging. We kunnen wel informatie vragen door in gesprek te blijven met de gemeente en Prorail en dit doorgeven aan de buurtbewoners. Dat hebben we afgelopen tijd dus veel gedaan, onder meer op onze website". 

Het buurtinitiatief zal komende periode de gesprekken met de gemeenteraadsleden zorgvuldig voorbereiden en de buurtbewoners blijven informeren over de ontwikkelingen.

  • Het buurtinitiatief is te bereiken op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Een brief van de gemeenteaan de gemeenteraad met de recente stand van zaken is hier te vinden:
    groningen.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=794477/type=pdf/Stand_van_zaken_Tunnel_Paterswoldseweg.pdf

BADSTRATENBUURT
De kleinste buurt
van Groningen
 

sluis mini
 

Ga direct naar het
tunneldossier Paterswoldseweg

Nieuwsmail ontvangen?

Aanmelden of afmelden