“Onverantwoorde geldsmijterij!” klinkt het luid van achteruit de zaal. De bijeenkomst is nog lang niet voorbij, maar voorzitter Theo Zaal van de gemeente heeft al herhaaldelijk in moeten grijpen. Projectleider Bert Kassies van Prorail lijkt het inmiddels al lang niet meer “hartstikke leuk” te vinden om “de zaal deelgenoot te laten maken” van zijn plannen. Alle zorgvuldige voorbereidingen ten spijt oogst hij weinig lof voor zijn presentatie vanavond. Op een enkeling na, die overlast nu eenmaal vindt horen bij wonen in de stad, reageren de 120 buurtbewoners van vier Groninger buurten verre van enthousiast op voorgenomen ondertunneling van de Paterswoldseweg die op 13 november gepresenteerd is in het Willem Lodewijk Gymnasium.
Een extra trein naar Leeuwarden en een baan voor “hoogwaardig openbaar vervoer”, zoals de snelbus naar Drachten kennelijk aangeduid wordt, nopen gemeente en Prorail tot een grootschalig project om de verkeersveiligheid rond de Paterswoldseweg beheersbaar te houden.
De buurt is de afgelopen decennia erg veranderd. Kassies illustreert dat aan het begin van zijn presentatie met nostalgische plaatjes waarop een zwembad te zien is op de plek waar nu de werknemers van Niemeyer parkeren. Tijd voor een volgende stap lijkt hij te willen zeggen wanneer hij de plannen voor een nieuwe tunnel ontvouwt. Een ingewikkelde ingreep, zo legt hij uit. De spoorwegovergang waar het over gaat grenst aan vier wijken, de Grunobuurt, Laanhuizen, de Zeeheldenbuurt en de Badstratenbuurt. Het is een dichtbevolkt stukje stad, dichtbij het station en op de route naar twee scholen. Bovendien is er veel verkeer van en naar de tabaksfabriek van BAT Niemeyer en staat de Coop supermarkt dicht bij het spoor. De tunnel vraagt om drastische ingrepen in de buurt, iets waar Kassies en Zaal overigens liever de term “herinrichting” voor gebruiken. Maar dat kan niet verhullen dat een toegangsweg in Laanhuizen verdwijnt waardoor de Grunobuurt aanzienlijk meer verkeer te verwerken zal krijgen. Enkele huizen langs de Paterswoldseweg zullen worden gesloopt.
Het meest getroffen lijkt echter de Badstratenbuurt te worden. Het afsluiten van het Theodorus Niemeyerpad vraagt om de aanleg van een nieuwe weg over de groenzone van het Badhuisplein. Bevoorrading van de supermarkt en al het verkeer naar de parkeerplek van BAT Niemeyer moet hierlangs, én over de Kleine Badstraat. Om dat alles mogelijk te maken zal deze straat verbreed moeten worden. Of dit afdoende zal zijn betwijfelen de omwonenden. De parkeerplaats van Niemeyer is druk en de vrachtwagens voor de Coop geven nu al veel overlast. Sluipverkeer door de Westerbadstraat lijkt bovendien een onvermijdelijk gevolg. De buurtbewoners geven herhaaldelijk blijk van hun bedenkingen en de presentatie krijgt al gauw iets chaotisch. Eigenlijk zit helemaal niemand op verandering te wachten. En zeker niet als die veranderingen leiden tot een bouwput die de vier wijken anderhalf jaar lang volledig zal ontwrichten en naar schatting 30 miljoen euro gaat kosten.
Als de aanwezigen na afloop van de presentatie de gelegenheid krijgen om vragen te stellen wordt het rommeliger dan het al was. Veel vragen hebben de bewoners, maar het zijn vooral varianten op twee thema’s: is dit nu echt nodig allemaal en kunnen we er nog wat tegen doen. De antwoorden blijken weinig eenduidig omdat er erg veel onbekenden zijn in de plannen. Behalve vragen komen ook een aantal alternatieven voorbij en dan wordt uit de reacties van Zaal en Kassies duidelijk dat ingrijpen in de publieke ruimte makkelijker is dan het onteigenen van stukken terrein van BAT Niemeyer. Ondanks de kritiek roepen Kassies en Zaal de bewoners op om deel te nemen aan een klankbordgroep. Daar is wel animo voor, maar als “de inspraak beperkt blijft tot meepraten over een paar plantenbakken”, zoals een bewoner van het Badhuisplein suggereert, dan hoeft dat allemaal niet.
Theo Zaal sluit rond half tien de avond af met uitleg over de verdere procedure. Voor een groot aantal bewoners is dat nog geen teken om naar huis te gaan. Het blijft nog lang onrustig in het Willem Lodewijk Gymnasium.
Joost Demmink
|
Redactie: Zodra het verslag van de ingehuurde notulist gereed is en de gebruikte presentatie van Prorail beschikbaar is zullen die op de website worden geplaatst.
Punten over/vanuit andere buurten:
|