
Ontwerp goedgekeurd
Het College van B&W heeft het definitieve ontwerp voor de herinrichting van de Eeldersingel vastgesteld. Komend najaar starten de werkzaamheden.
Onveilig
Door de vele auto’s en bussen, die vaak een behoorlijke snelheid hebben, voelen fietsers zich op de smalle fietsstroken niet veilig. Voetgangers vinden het oversteken gevaarlijk, vooral ter hoogte van de Eelderstraat.
Beter zicht, meer ruimte
In het nieuwe ontwerp komt de oversteekplaats bij de Eeldersingel een paar meter meer noordwestelijk. Hierdoor kunnen automobilisten overstekende voetgangers beter zien. De middengeleider wordt breder, zodat fietsers meer ruimte krijgen om in twee stappen over te steken.
Bij de oversteekplaats bij de Marwixkade worden de autobanen smaller gemaakt, waardoor het verkeer langzamer gaat rijden. Hier is geen plek voor een bredere middengeleider.
Snelheid omlaag
Tussen de Paterswoldseweg en het Cascadecomplex wordt de maximale snelheid 30 km per uur. De rijbanen worden op sommige plaatsen smaller gemaakt, zodat er langzamer wordt gereden. Grote voertuigen zoals vrachtwagens en bussen moeten soms deels over de fietsstrook en moeten daarbij rekening houden met fietsers.
Meer groen, ander asfalt
Langs de weg komt meer groen. Bij de Eelderstraat komen twee vakken met planten en bij het Cascadecomplex wordt de strook naar rechts deels vervangen door groen. Het nieuwe asfalt dat er komt, is lichter, duurzamer, wordt zomers minder heet en gaat langer mee.